Kuinka kuvat syntyvät

30. maaliskuuta 2006 klo 17.40
Luokat: Kaulakorut, Lasihelmet, Yleinen

Kun esitellään koruja, kauniit kuvat ovat kaiken a ja o. Minulla oli tapana skannata koruni ihan tavallisella skannerilla, koska sillä sai aikaan suhteellisen tarkkaa jälkeä, mutta korut näyttivät harvoin erityisen houkuttelevilta. Värisävyt kärsivät usein, ja varsinkin violetit helmet tahtoivat skannerissa muuttua todella oudon värisiksi.

Hammasta purren päätin opetella ottamaan koruista kunnollisia valokuvia. Noin neljänkymmenen epäonnistuneen kuvan jälkeen alkoi vähitellen sujua.

Olen kaukana mistään valokuvausgurusta, mutta ajattelin kertoa, mikä toimii minulla. Ensimmäinen ongelma oli salamavalo: luulin, että säätämällä salamavalon vähemmän kirkkaaksi voisin saada aikaan kunnollisia kuvia salamaa käyttäen. Virhe. Salamavaloa ei pidä käyttää ollenkaan. Nykyiset kuvani otan makroa käyttäen pitemmällä valotusajalla, jota luonnollisesti säädän kuvaushetken valon määrän mukaan.

Seuraavaksi kuvittelin, että kunnollisia kuvia saisin ainoastaan keskellä päivää, kunnollisessa luonnonvalossa. Se tuntui hyvin loogiselta ajatukselta, mutta ei lopulta pitänyt ollenkaan paikkansa. Itse asiassa, jostain mystisestä syystä minusta tuntuu siltä, kuin ottaisin parhaimmat kuvani iltaisin pelkässä keinovalossa.

Ajattelin tänään esitellä yhden kuvan synnyn ja kehityksen. Kyseessä on kuva Black cat -rannekorun ostajalle tilaustyönä tehdystä kaulakorusta.

korukuvaus01

Kuvaustilanne näyttää tältä. Ulkoa tulee päivänvaloa, mutta myös pöytälamppu on päällä. Koru on aseteltu valkealle paperille, jonka avulla säädän myös kamerastani valkotasapainon. Paperi on aseteltu kaarevasti, jotta kuvassa korun takana näkyvä taustakin olisi valkea.

Kuvassa etualalla näkyvä hökötys on työkalupakki. Asetin sen pöydän vedettävälle näppäimistötasolle, jotta saan kamerani tuettua: pitempää valotusaikaa käytettäessä kameran pitää ehdottomasti pysyä vakaana, sillä muuten kuvista tulee epätarkkoja. Omistan kyllä kunnollisen kameran jalustankin, mutta tuo työkalupakki toimii tällaisessa tilanteessa apuna kätevämmin ja nopeammin.

korukuvaus02

Tässä on kuva alkuperäisessä muodossaan, ilman mitään korjauksia tai rajauksia Рsitä on ainoastaan pienennetty tätä blogimerkintää ajatellen. Kaareva paperi ei ihan riitä peittämään taustalla olevia rojuja, mutta se ei ole mitään, mitä ei kuvan rajaamisella voisi korjata.

korukuvaus03

Nyt kuva on rajattu niin, että taustalla näkyy ainoastaan kuvausalustana toiminut paperi.

korukuvaus04

Seuraavaksi kuvasta on muokattu tasoja (levels, mitä ne sitten ikinä ovatkaan suomeksi?) niin, että valkea paperi on keskellä kuvaa oikeasti valkeaa eikä harmaansinertävää. Lisäksi kuvasta on korjattu kontrastia ja värisävyjä hitusen. Kuva alkaa näyttää jo melko hyvältä, mutta ei tarpeeksi hyvältä.

Tausta on tuhruinen: vasemmalla näkyy kellanruskea töhry, oikea reuna puolestaan on harmahtava. Korjasin nämä sivellintyökalun avulla maalaamalla päälle valkeaa ja muutin myös hieman kuvan rajausta, koska kuvan oikea reuna vaikutti liian ahtaalta.

Lopuksi terävöitin kuvaa kokonaisuudessaan ja sen jälkeen lisäsin kuvaan syvyyttä sumentamalla ensin koko kuvan ja poistamalla sitten sumennuksen etualan keskeisestä osasta tasomaskin avulla. Kuulostaa monimutkaisemmalta kuin onkaan.

Lopullinen kuva näyttää tältä:

korukuvaus05

 

 

J√§tetty 13 kommenttia »

  1. sea, 30.3.2006 klo 19.08

    Pitäs opetella käyttää noita tasojuttuja, mutta kun on niin pöhkö ettei ymmärrä. :)


  2. Susan, 30.3.2006 klo 19.11

    Oi IHANAA, että jaoit tämän pläjäyksen kanssani!
    Käyn sivuillasi nimittäin lähes ainoastaan katsomassa kauniita kuvia :) (Ei sillä, korut joita teet ovat jo sinällään kauniita, mutta eivät juuri minun mielenkiintokentässäni). Juuri ajattelin, tänäänkö lienen, että hyvällä kuvalla saa myytyä vähän huonompaakin rompetta (enkä tietysti nyt puhu sinun koruistasi!!!) mutta hyväkin tavara saattaa jäädä ostamatta kehnon kuvan takia.

    Tuo valkotasapaino, rajaus ja oikea valo ovatkin juuri ne maagiset sanat. Sek√§ tietysti Photari; minunlaiseni ”valokuvaajan” korvaamaton taikasauva.

    -Kuva on juuri niin kaunis, kuin siitä tekee-


  3. Nimetön, 30.3.2006 klo 19.39

    kiitos pikakurssista :) Mun nettikuvien ongelma on just nuo himputin taustan v√§rin v√§√§ristymiset, pit√§√§pi kokeille noita levelsej√§ (kunhan ne nyt ensin l√∂yd√§n tuosta photoshopista). Itseoppinut photarin k√§ytt√§j√§ joutaisi kyll√§ kurssille – vaan ku eih√§n niit√§ t√§√§ll√§ ole…


  4. Cattleya, 30.3.2006 klo 19.55

    Kun ensimm√§isen kerran l√∂ysin sivusi joskus viime syksyn√§, ihastuin kuviin ja erityisesti rajauksiin, jotka ovat juuri mieleisi√§ni. Sittemmin kuvien laatu on parantunut kameran ja t√§m√§n havainnollisesti esitetyn kuvaussysteemin my√∂t√§ niin, ett√§ nuo korut ovat kuvissa suorastaan sy√∂t√§vi√§…
    Mik√§ valo sinulla on p√∂yt√§lampussa — loisteputki vai hehkulamppu? Tuo pitk√§ valotusaika on parhaita keksint√∂j√§, mit√§ kamera tarjoaa :)! Eik√§ koskaan pid√§ aliarvioida valkoisen paperin k√§ytt√∂mahdollisuuksia…


  5. Outi, 30.3.2006 klo 20.33

    Anonymous: Photoshopissa pit√§isi tasojen l√∂yty√§ kohdasta Image – Adjustments – Levels, Paintshop Pron saan tarkistettua jahka taas on tuo ”ty√∂kone” p√§√§ll√§.

    sea, nuo jutut oppii kyllä aika äkkiä ihan vain kokeilemallakin. Harjoitus tekee mestarin ja niin edelleen. Yrityksen ja erehdyksen kautta oppii saamaan aikaan hyviä tuloksia.

    Susan, enpä olisi uskonut, että täällä joku käy vain kuvia ihailemassa Рsiis kuvina :D Mutta mukavaa, jos niistä on iloa :)

    Cattleya, tuo p√∂yt√§lamppu on niit√§ kaikkein tavallisimpia p√∂yt√§lamppuja, joissa on parissa kohtaa ”nivelet” ja sitten lamppuosa on pitkulainen ja siin√§ on loisteputki. Valotusajasta olen kyll√§ samaa mielt√§ – olisin hukassa, jos kamerani ei tarjoaisi mahdollisuutta valotusajan s√§√§t√§miseen :D


  6. kolibri, 30.3.2006 klo 22.41

    Hyvia neuvoja ja hyvia kuvia, minakin olen niita aina ihaillut.

    Kuten tiedat olen itse harrastanut ruokakuvausta (http://www.flickr.com/photos/dejahthoris/sets/715664/) ja mennyt lapi monia samoja prosesseja. Olen valkoisen lisaksi kokeillut myos muunvarisia taustoja – korujen kanssa tietysti pitaa olla vahan varovaisempi, mutta voisit hyvin kokeilla kevyita taustavarisavyja jotka toisivat korun varit esiin viela enemman. Samoin muu rekvisiitta voisi toimia korujen kanssa – irtohelmia, kukkia, sulkia, kivia, lehtia yms.

    Nama olivat ekoja ajatuksia jotka tulivat mieleen, ei aavistustakaan toimisivatko ne sinulle :) Minulla myoskin kuvat alkoivat parantua radikaalisti kun hankin jarkkarikameran. Surullista mutta totta.


  7. Anne, 31.3.2006 klo 0.23

    Pit√§nee kommentoida sen verran, ett√§ vaikkei kamerassa olisi varsinaista valotusajan s√§√§t√∂√§, niin yleens√§ kuitenkin on mahdollisuus kytke√§ se automaattisalama pois p√§√§lt√§, jolloin kamera k√§ytt√§√§ automaattisesti pidemp√§√§ valotusaikaa. Jalusta (tai vastaava viritys) on kyll√§ ihan ehdoton sitten pitkill√§ valotusajoilla kuvatessa. T√§r√§ht√§mist√§ ja siit√§ seuraavaa kuvan ep√§tarkkuutta voi my√∂skin est√§√§ k√§ytt√§m√§ll√§ ”viivelaukaisu” toimintoa, jos sellainen kamerassa on. Tarkoitan siis sit√§ toimintoa, kun kamera ei otakaan kuvaa heti kun painat laukaisimesta (jolloin kamera helposti t√§r√§ht√§√§ hieman) vaan vasta hetkisen kuluttua painamisesta.


  8. Outi, 31.3.2006 klo 16.19

    Anne, juu. Salama aiheuttaa yleensä enemmän haittaa kuin hyötyä. Viivelaukaisimesta on tosiaan apua, mutta itse olen yleensä vain tukenut kameran jotakin vasten Рse riittää :)


  9. […]

    Ensimm√§inen tilausty√∂ Outi oli postannut kerrassaan erinomaisia vinkkejä korujen valokuvaamisesta. No, minun kameranihan on mitä on, mutta p […]


  10. Nimetön, 27.8.2006 klo 17.56

    Huonoa lähtötilannetta ei saa paikattua kuvankäsittelyllä. Jo korun huolimaton asettelu pilaa kuvan. Ketju ei kaareudu yhtenäisesti eikä kaulakorumaisesti ellei ole tarkoitus painaa pahasti kurkunpäätä.
    Sekavalon käyttö on todella vaikeasti hallittavissa. Tavallisen keinovalon spektri on niin pahasti pielessä kuvausta ajatellen että sitä pitää välttää kaikin keinon värikuvissa. Kuvasta näkyy selvästi kuinka helmien luoma varjo valkealla paperilla on melkoisen kirkkaan sininen, senhän pitäisi olla neutraalin harmaa. Miksi helmien varjot kuvautuvat eteenpäin? Ketju luo epämääräisiä varjoja sinne tänne. Varjoissa on selvästi näkyvissä punaista väriä joka johtuu käytetyn opiikan puutteista. Ketju häipyy vähitellen epämääräisesti hyvin epä-valokuvamaisesti. Digikameroilla on monesti vaikeuksia saada terävyysalue loppumaan kauniisti. Tässä suhteessa digikameran kenno käyttäytyy taysin erilailla kuin filmi. Kuva on otettu liian läheltä. Yleisenä kommenttina: jalustaa on aina syytä käyttää kun se vain on mahdollista!


  11. Outi, 27.8.2006 klo 19.05

    No jopas tulee kovaa kritiikkiä henkilöltä, joka ei vaivaudu edes kertomaan nimeään. Suhtautuisin huomattavasti positiivisemmin moiseen kriittiseen palautteeseen, jos se annettaisiin omalla nimellä (tai nimimerkillä) sähköpostiosoitteen kera.

    Joka tapauksessa: missään en ole väittänyt olevani valokuvauksen ammattilainen, mutta ottamani korukuvat yleensä esittävät koruni tarpeeksi selkeästi ja kauniisti, että ostaja näkee, mitä on mahdollisesti hankkimassa. Kuvat ovat tarkkoja ja rajattuja, ja yleensä ottaen näyttävät korun värisävyt sellaisina kuin ne todellisuudessa ovat.

    En ole missään vaiheessa opiskellut valokuvausta millään kurssilla tai mistään oppaista, vaan opetellut itse ne niksit, joilla saan mielestäni suhteellisen hyviä tuloksia. Opin ja kehityn vähän kerrallaan lisää.

    Ymmärtänet, että keskivertoihmisellä ei ole kotonaan tilaa tai ylipäänsä muutenkaan mahdollisuutta järjestää ihanteellisia kuvausolosuhteita, joten on pärjättävä sillä, mitä on. En ole valokuvausharrastaja, vaan koruharrastaja. :)


  12. Anne, 28.8.2006 klo 23.07

    Eiköhän tämän blokimerkinnän tarkoituksena ollut kertoa, miten Outi kuvaa korujaan ja miten valokuvaukseen syvemmin perehtymätön koruharrastaja voi muutamalla pikkuniksillä huomattavasti parantaa korukuviaan РEli miten Helmi Helmeilijä, jolla on jokin tavis digikamera, pystyy ilman suuria investointeja saamaan koruistaan parempia kuvia nettiin.

    Itse kuvaan melko paljon dialle (muuta kuin koruja). Ja olen sit√§ mielt√§, ett√§ kunnollisella ”perinteisell√§” j√§rjestelm√§kameralla on omat vahvat puolensa. En kuitenkaan n√§e, ett√§ se olisi mitenk√§√§n ideaali ratkaisu _koruharrastajan_ valokuvaustarpeisiin. Kunnolliset j√§rjestelm√§kamerat korukuvaukseen soveltuvine optiikoineen maksavat paljon. Lis√§ksi jos ja kun haluaa esitell√§ tuotoksiaan netiss√§ tarvitsee my√∂s laadukkaan skannerin, joka taas maksaa sekin. Ei liene realistista olettaa koruharrastajien tekev√§n t√§llaisia investointeja…?

    Jos nyt palataan vielä tuohon Outin kuvaan, niin eihän se toki ole ammattilaisen tai valokuvausharrastajan ottaman kuvan veroinen ja siinä olisi paljon paranneltavaa. Kuitenkin se on huomattavasti parempi kuin valtaosa näkemistäni koruharrastajien kuvista. Kuvassa näkyy tarkasti se osa korusta, joka eniten varmastikin vaikuttaa ostopäätöksen tekoon: eli koristeellinen helmistä tehty etuosa.

    Viimeiseksi haluaisin huomatttaa: Miss√§√§n ei tiet√§√§kseni my√∂sk√§√§n ole m√§√§ritelty, mik√§ on valokuvamaista ja mik√§ ep√§valokuvamaista. Ei ole olemassa yht√§ ja oikeaa tapaa kuvata tietty koru. Usein mielenkiintoisempia valokuvia syntyy juuri kun ”valokuvauksen s√§√§nt√∂j√§” hieman rikotaan. Biotunnistepassien valokuvat ovat sitten ihan oma juttunsa.. ;)


  13. Pekka Kauppi, 20.1.2013 klo 15.30

    Hei. Olen kuvannut koruja noin 16 vuotta maahantuojalle t√§√§ll√§ Suomessa. Joten jos kiinnostaa n√§hd√§ kuviani, niin otathan yhteytt√§…

    pekka_kauppi@yahoo.com

    040 5o6 5028


Kommenttisi

Voit käyttää kommentissasi näitä koodeja:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tämän merkinnän kommenttien RSS-syöte | TrackBack URI