Meta


Apinan raivolla

14. kesäkuuta 2010 klo 20.09
Luokat: Kaulakorut, Korukivet

Joskus muinoin luokittelin kivenistutuksen sellaiseksi puuhaksi, joka on syytä jättää ammattilaisille. Tai vähintäänkin paljon minua edistyneemmille.

Mutta sitten alkoi yhdessä jos toisessakin blogissa näkyä onnistuneita kivenistutuksia. Ja mitä enemmän minä niitä näin, sitä enemmän minua alkoi nyppiä oma osaamattomuuteni. Lopulta tilasin hampaat irvessä sopivat työkalut ja materiaalit ja päätin, että jos kerran “kaikki muutkin” ovat oppineet ja osanneet, niin kyllä sitten taatusti minäkin.

Tämän ensimmäisen kanssa mentiin vielä siitä, missä aita on matalin, mutta kyllä se silti on ihan kelpo saavutus. Minusta. :)

cabochon-voice

Helmet ja niiden postikulut

11. kesäkuuta 2010 klo 15.32
Luokat: Yleinen

Sairauslomani aikana en ole päivittänyt kauppaan uusia koruja, koska sellaisia ei ole oikeastaan syntynytkään. Sen sijaan olen lisäillyt kaupan hyllylle silloin tällöin myytäviä helmiä, kun olen tilannut itselleni tukusta, ja ylimääräisille on pitänyt löytää uusi koti. Helmet ovatkin käyneet kaupaksi kiitettävästi… mutta postikulut tuottavat jatkuvasti harmaita hiuksia.

Normaalit pakkaus- ja postikulut verkkokaupassani ovat 1,30e. Käytän Helposti-kuoria, mutta kuoren hinnan (1,05e) lisäksi kuluja tulee luonnollisesti myös pakkausmateriaalista (ei, en oikeastaan koskaan käytä vanhoja pakkausmateriaaleja, sillä haluan kuplamuovini olevan siistiä ja ehjää, jotta se suojaa ostoksia mahdollisimman hyvin), kuittipapereista ja osoitetarroista.

Kun ensimmäistä kertaa laitoin kaupan puolelle helmiä, oli selvää, että normaali 1,30 euron postimaksuni ei riittäisi isompien tilausten postikulujen kattamiseen. Yritin etsiä osCommercen maksumoduuleista jotakin sopivaa vaihtoehtoa, mutta en löytänyt mitään, mikä olisi sopinut täydellisesti tarkoituksiini. Sen vuoksi päädyin lopulta ottamaan käyttöön “Per tuote” -postikuluhinnoittelun, jota käytettäisiin aina silloin, kun tuotteiden määrä ylittäisi X kappaletta.

Mietin pitkään, paljonko hintaa pitäisi määritellä jokaiselle tuotteelle, että perimäni postikulut edes enimmäkseen kattaisivat todelliset kustannukset. Yhteen Helposti-kuoreen mahtuu pakkaustavallani kuusi nauhaa kiviä. Enemmänkin onnistun joskus sullomaan, mutta se vaatii jo selvästi enemmän työtä ja sovittelua – ja siis tarkoittaa ylimääräistä vaivaa. Siispä hinnoittelussa lähdin liikkeelle siitä, että yksi Helposti-kuori = 6 tuotetta.

Jotta postikuluista ei tulisi kohtuuttoman suuret niille, jotka tekevät isoja helmitilauksia, päädyin määrittelemään “per tuote” -pohjahinnaksi 0,25e. Tällöin postikulut menevät seuraavasti:
1-6 tuotetta = 1,30e
7 tuotetta = 1,75e
8 tuotetta = 2,00e
9 tuotetta = 2,25e
10 tuotetta = 2,50e.
Jos siis asiakas ostaa 7 tai 8 tuotetta, otan postikuluissa takkiini, mikäli en onnistu sullomaan kaikkia tuotteita yhteen kuoreen (ja se ei yleensä onnistu) – kahden Helposti-kuoren hinta kun nykyisellään on 2,10e. Tästä postikulusysteemistä en kuitenkaan onnistunut hiomaan “aukotonta”, vaikka miten pohdiskelin.

Pääpiirteittäin olin kuitenkin tyytyväinen tähän laatimaani hinnoitteluun. Paitsi että. Käytäntö osoitti, että joka kerta kun myyn helmiä, osa ostajista valitsee postitustavan väärin. Siitäkin huolimatta, että ohjeistus on jokaisella helmisivulla terästettynä punaisella ja lihavoinnilla.

Postikulut ovat aina vähintään 1,30 euroa. Vaikka siis ostaisit vain yhden tai kaksi nauhaa kiviä, valitse siitä huolimatta Normaali postitus. Jos nimittäin valitset Per tuote -hinnoittelun, ei maksamasi 0,25-0,50e riitä edes postimerkkiin, saati Helposti-kuoreen. Per tuote -postikulut on tarkoitettu ainoastaan yli 6 tuotetta ostaville.

Myyjänä ymmärrän toki, että inhimillisiä erehdyksiä sattuu. Tämän kirjoituksen toivoisinkin herättävän helmieni ostajat kiinnittämään enemmän huomiota oikean postitustavan valintaan. Vaikka minulla myyjänä olisi siihen oikeus, en todellakaan kehtaa lähteä kärttämään erikseen puuttuvia postikuluja, kun kyse on yleensä alle euron summista – toivoisin siksi, että jokainen helmiostajani olisi tarkkana postitustapaa valitessaan, jotta sekä ostajalle että myyjälle jäisi kaupoista mahdollisimman hyvä mieli. :)